29 de noviembre de 2014

ETAPES EVOLUTIVES DEL DIBUIX INFANTIL (0-7ANYS) SEGONS VICTOR LOWENFELD

El dibuix és un gran atractiu pels infants. Des de ben menuts senten una gran atracció per expressar-se a través del món de la plàstica. Per a ells no és només una manera d'entretenir-se sinó que és realment una manera d'expressar els seus sentiments i pensaments. A través del dibuix poden representar objectes reals o idees abstractes. El dibuix infantil afavoreix l'escriptura i la lectura, potencia la confiança en un mateix, millora la comunicació i la creativitat.
El dibuix infantil va passant per diferents etapes que es poden relacionar amb l'edat.
Les etapes que fan referència a l'educació infantil són l'etapa del gargot i l'etapa preesquemàtica.
 
Avui explicaré una mica les etapes dels diferents dibuixos dels infants i les seves característiques i us donaré alguns exemples.

ETAPA DEL GARGOT

Els primers gargots poden aparèixer cap als 18 mesos. És un fet innat característic en tots els infants, ja que forma part del procés evolutiu natural de l'èsser humà. Aquesta etapa és la que apareix entre 2 i 4 anys d'edat. És l'inici d'una nova manera d'expressar-se. És necessari passar per aquesta fase gràfica, en què no hi ha intencionalitat representativa, per arribar als traços que representaran figures i objectes del món real.
Dins l'etapa del gargot es pot fer una segona classificació paral.lela a l'evolució dels infants. Una primera etapa en la que els primers gargots reben el nom de gargots incontrolats, després vindrà el gargot controlat i, finalment, el gargot amb nom.

- Gargot incontrolat:

No és fins als 18 mesos que s'aconsegueix doblegar el colze i és possible el moviment de flexió-extensió de l'avantbraç que permetrà fer els primers traços. Aquest gest produeix un gargot en forma de zig-zag amb una lleugera inclinació. L'infant pren l'utensili de maneres diverses, habitualment amb la mà tancada. No disposa de control visual de la seva mà, per la qual cosa pot estar mirant cap a un altre lloc o sortir dels límits del suport. El resultat és un traç impulsiu i incontrolat, generalment recte o lleugerament corb.



 Aquest dibuix correspont a un nen d'1 any i 11 mesos ( l'Oriol) que es troba a l'etapa del gargot incontrolat. Com podem observar, els traços d'aquest infant són totalment incontrolats i surten dels límits del paper.



- Gargot controlat:

Cap als 2 anys i mig s'inicia un control global del moviment. L'infant descobreix el control visual sobre els traços que executa. Primer l'ull segueix el moviment manual, després la mà obeeix l'ull. Apareix una nova destresa manual, la flexió del polze. Els traços apareixen més controlats i coordinats. Per tal que aquest moviment sigui possible és necessari que l'infant sigui capaç de frenar de manera voluntària el seu traç. En aquesta etapa els infants es dediquen als gargots amb més entusiasme, ja que poden coordinar el control visual i motor.
Quan l'infant és capaç de conduir la seva mà on indica el seu ull és capaç de tancar les figures, primer les circulars i després les rectangulars. En aquesta etapa, ocasionalment, apareixerà l'ús dels colors en els dibuixos, tot i que aquest serà secundari.
Durant aquesta etapa l'infant, de mica en mica, és capaç de fer girs cap a la dreta o cap a l'esquerra, fer espirals i té capacitat de memoritzar figures i repetir-les.

Aquest dibuix correspont  un nen de 2 anys i 3 mesos ( Max ) que es troba a l'etapa del gargot controlat. El seu traç encara no està gaire desenvolupat, però es pot observar com ja comença a ser capaç de tancar algunes figures i apareix l'ús de colors.


- Gargot amb nom:

Al voltant dels 3 anys i mig l'infant comença a dibuixar de manera intencionada i posa nom als seus gargots. La consciència de la possibilitat de controlar les pròpies creacions motiva l'infant a dibuixar de manera intencionada. Això es concreta en la voluntat de donar nom als seus gargots. Aparentment, els dibuixos no han canviat gaire des dels primers gargots, però ara l'infant té alguna idea sobre el dibuix que fa i dedicarà més temps a la realització del seu dibuix. Els traços poden estar ben distribuïts per tota la pàgina i de vegades estaran acompanyats per una descripció verbal del que estan fent. En algunes ocasions, l'infant anuncia el que va a fer. És important en aquesta fase no forçar l'infant, ni donar-li la versió adulta del gargot, sinó que hem d'esperar que, espontànimanent, siguin ells els que posin nom als seus dibuixos. En aquesta fase es comença a utilitzar el color intecionadament, malgrat que no hi hagi una relaió entre l'objecte dibuixat i el color escollit.



Aquest dibuix correpont a un nen de 3 anys i 7 mesos que es troba a l'etapa del gargot amb nom. Tot i que no s'identifica, clarament, el que posa, es veu la intenció de ficar nom al dibuix realitzat.


ETAPA PREESQUEMÀTICA

Correspont a l'edat que va dels 4 als 7 anys. Els moviments circulars i longitudinals evolucionen cap a formes recognoscibles, i aquests intents de representació provenen directament de les etapes del gargot. Al voltant dels 4 anys l'infant aconsegueix moure el canell i el polze amb força autonomia. Això li permetrà fer dibuixos que esdevindran formes gràfiques que representaran figures reals o de ficció. En aquesta fase els nens dibuixen formes relacionades amb l'entorn i les seves representacions comencen a ser identificades per l'adult. Generalment, el primer símbol assolit és una figura humana.
Es dibuixa, típicament, amb un cercle per cap i dues línies verticals que representen les cames. És el que anomenem capgrossos. Dins la figura humana, el cap i el rostre són la part del cos que defineixen la persona. En aquesta etapa l'infant dibuixa els ulls, el nas i la boca com a elements principals. Les orelles són més difícils de veure en les representacions ja que prefereixen dibuixar el cabell. El cap té aquesta importància en el dibuix infantil perquè per l'infant és per on mengem, parlem, veiem, escoltem i les extremitats perquè gran part de l'activitat infantil serà dedicada a còrrer, jugar...
   

Aquest dibuix correpont a la Carla, una nena de 4 anys que es troba a l'etapa preesquemàtica.
En aquesta representació ja es poden observar formes recognoscibles a més de veure's una intencionalitat en el dibuix. Aquesta nena ja sap escriure correctament el seu nom i comença a utilitzar els colors amb intencionalitat.

  
   Aquest dibuix correspon a un nen de 5 anys i mig ( Dani) i correspont a l'etapa preesquemàtica. En la representació es poden veure figures humanes amb rostre i cos i utilitza els colors amb intencionalitat. A més a més els hi posa nom.





No hay comentarios:

Publicar un comentario